
zaterdag, oktober 04, 2003
Wie van recht-voor-zijn-raap ongecompliceerde modefotografie houdt, kan zijn borst natmaken met het boek A Second Decade Of Guess. Misschien niet naar de smaak van kunstcritici vanwege de ontbrekende "diepere betekenis", maar evengoed te fraai om via een modeblad bij het oud papier te belanden.

The Dutch photographer Rineke Dijkstra uses her camera the way a paleontologist uses carbon dating, to reveal the evolutionary layers hidden beneath appearances. Her large-scale, classically restrained color portraits—poised between conceptual art and quasi-scientific record—are both psychologically astute and intensely mysterious. This small show at Marian Goodman Gallery continues the explorations of time and physiognomy that have informed her pictures of mothers and infants just after birth and seaside bathers on the cusp of adulthood. Here her subject is war, and, more specifically, an individual's gradual indoctrination into a fighting unit.
A series of photographs taken over 18 months and ending last August depicts an Israeli teenager from the day her obligatory military service begins to the instant she leaves the army, clad in a civilian T-shirt. "Shany" starts as a tousled, smiling, gap-toothed tomboy; the subtle transformation of her wounded brown eyes appears to chart the course of an entire society.
More remarkable still are the pictures Dijkstra has shot in the past three years of a young man, Olivier S., voluntarily inducted into the French Foreign Legion. The soft and puppyish 17-year-old already looks quite different on the morning that his head is shaved and he's placed in uniform. A few months later, his face is smeared with war paint, recalling an ancient ritual of scarification. Gradually, as his body bulks up and his visage hardens, his hesitancy seems to dissolve in the harsh light of the desert sun, as he moves between bases in France, Corsica, and Djibouti.
In these and other works, such as those devoted to a little Bosnian girl, a refugee who becomes a Belgian teenager (now showing in the International Center for Photography's Triennial exhibition), Dijkstra invests a format ubiquitous in contemporary photography with a rare degree of tenderness and humanism.
Bron: The Village Voice
Rineke Dijkstra
Marian Goodman Gallery
24 West 57th Street, NY
Through October 11
A series of photographs taken over 18 months and ending last August depicts an Israeli teenager from the day her obligatory military service begins to the instant she leaves the army, clad in a civilian T-shirt. "Shany" starts as a tousled, smiling, gap-toothed tomboy; the subtle transformation of her wounded brown eyes appears to chart the course of an entire society.
More remarkable still are the pictures Dijkstra has shot in the past three years of a young man, Olivier S., voluntarily inducted into the French Foreign Legion. The soft and puppyish 17-year-old already looks quite different on the morning that his head is shaved and he's placed in uniform. A few months later, his face is smeared with war paint, recalling an ancient ritual of scarification. Gradually, as his body bulks up and his visage hardens, his hesitancy seems to dissolve in the harsh light of the desert sun, as he moves between bases in France, Corsica, and Djibouti.
In these and other works, such as those devoted to a little Bosnian girl, a refugee who becomes a Belgian teenager (now showing in the International Center for Photography's Triennial exhibition), Dijkstra invests a format ubiquitous in contemporary photography with a rare degree of tenderness and humanism.
Bron: The Village Voice
Rineke Dijkstra
Marian Goodman Gallery
24 West 57th Street, NY
Through October 11
Het 12-jarige zigeunerprinsesje Ana Maria Cioaba en haar 15-jarige echtgenoot Birita Mihai, die vorige week zaterdag in het Roemeense stadje Sibiu met elkaar trouwden, moeten gescheiden van elkaar leven tot ze oud genoeg zijn om legaal in het huwelijk te treden. Dat hebben de Roemeense autoriteiten donderdag bevolen. De twee kregen ook de opdracht gewoon naar school te gaan. Daarnaast wordt een onderzoek ingesteld naar de vraag of de bruidegom kan worden vervolgd wegens verkrachting.
Volgens zigeunerregels zou Cioaba na haar huwelijk thuis moeten blijven en de bevelen van haar schoonmoeder moeten opvolgen. De 12-jarige dochter van 'zigeunerkoning' Florian Cioaba, werd zaterdag tegen haar zin uitgehuwelijkt aan Mihai. Tijdens de ceremonie rende ze de kerk uit. Uiteindelijk werd het huwelijk toch voltrokken - door haar vader.
Gearrangeerde huwelijken tussen minderjarigen zijn onder zigeuners in Roemenië gebruikelijk en worden meestal getolereerd, maar dit huwelijk heeft alle kranten gehaald en was te zien op televisie.
Bovendien werd de bruiloft onverwachts een hindernis op Roemeniës weg naar lidmaatschap van de Europese Unie. De EU-afgezant in Roemenië, Emma Nicholson, eiste dat de Roemeense overheid het paar zou scheiden omdat dit soort praktijken in strijd zijn met de Europese wetgeving. De legale minimumleeftijd om te trouwen is 18 jaar in Roemenië. Met goedkeuring van de ouders mag al vanaf 16 jaar getrouwd worden.
Volgens zigeunerregels zou Cioaba na haar huwelijk thuis moeten blijven en de bevelen van haar schoonmoeder moeten opvolgen. De 12-jarige dochter van 'zigeunerkoning' Florian Cioaba, werd zaterdag tegen haar zin uitgehuwelijkt aan Mihai. Tijdens de ceremonie rende ze de kerk uit. Uiteindelijk werd het huwelijk toch voltrokken - door haar vader.
Gearrangeerde huwelijken tussen minderjarigen zijn onder zigeuners in Roemenië gebruikelijk en worden meestal getolereerd, maar dit huwelijk heeft alle kranten gehaald en was te zien op televisie.
Bovendien werd de bruiloft onverwachts een hindernis op Roemeniës weg naar lidmaatschap van de Europese Unie. De EU-afgezant in Roemenië, Emma Nicholson, eiste dat de Roemeense overheid het paar zou scheiden omdat dit soort praktijken in strijd zijn met de Europese wetgeving. De legale minimumleeftijd om te trouwen is 18 jaar in Roemenië. Met goedkeuring van de ouders mag al vanaf 16 jaar getrouwd worden.
Heel gezellig zo'n cruise, maar... de kater komt later:
(Geldt ook voor zeilschepen en reddingsboten)
foto Gustavo Ferrari
(Geldt ook voor zeilschepen en reddingsboten)

foto Gustavo Ferrari
Sommigen vinden het smakeloze porno, anderen kunst. Modefotograaf Terry Richardson vindt het allemaal best: als zijn beelden maar een heftige reactie oproepen. Bij de opening van zijn nieuwe tentoonstelling Too Much in het politiek-correcte Berlijn is dat goed gelukt.
Lees verder in het AD van vandaag over de controversiële fotograaf Terry Richardson.
Lees verder in het AD van vandaag over de controversiële fotograaf Terry Richardson.
vrijdag, oktober 03, 2003
Wat opvallende produkt-informatie:
Sigma komt met een full size 12-24 mm op de markt, gebruikmakend van de HSM technologie. De minimum instelafstand wordt 28cm. 4 SLD glaselementen en 3 asferische lenzen moeten zorgen voor een zeer hoge optische prestatie. Het gewicht wordt 615 gram en hij wordt vermoedelijk eind deze maand leverbaar voor zo'n 950 euro.
En de digitale Canon spiegelrelfexcamera EOS 300D ligt sinds vandaag overal in de winkel.
Sigma komt met een full size 12-24 mm op de markt, gebruikmakend van de HSM technologie. De minimum instelafstand wordt 28cm. 4 SLD glaselementen en 3 asferische lenzen moeten zorgen voor een zeer hoge optische prestatie. Het gewicht wordt 615 gram en hij wordt vermoedelijk eind deze maand leverbaar voor zo'n 950 euro.
En de digitale Canon spiegelrelfexcamera EOS 300D ligt sinds vandaag overal in de winkel.
Our experience as photojournalists is usually helpful, but in Iraq we were the targets. Unilateral journalists like me had rented SUVs in Kuwait and were traveling into Iraq together and were just four days into the assignment when Iraqis caught us up in an ambush. I was unilateral for only four days. We had no idea how bad the security situation was going to be. The American forces at that time sent us back to Kuwait. I was embedded with American troops and went back into Iraq with the relative safety of the U.S. Marines.
The images after the war were, in many ways, more shocking than the ones taken during the fighting. The hardest, most difficult thing to see was the hospital in Baghdad. It was just full of injured people.
Almost every family had a loved one who had been kidnapped by the Baathist Regime. Almost everybody was happy to see Saddam go, but I am not sure if every Iraqi was happy to have America there. Liberia was different from Iraq because unlike the Iraqis, everybody in Liberia wanted the Americans to come in and help.
You shoot these things not just to see what is happening there, but to see what is in the people's hearts. You see some terrible things doing this type of work, but you also get to see the utter joy of the people, after the fighting is over. I try and believe in what we're doing here because we shed a little light onto dark places and somebody has got to do it.
Chris Hondros, Getty Images staff photographer.
The images after the war were, in many ways, more shocking than the ones taken during the fighting. The hardest, most difficult thing to see was the hospital in Baghdad. It was just full of injured people.
Almost every family had a loved one who had been kidnapped by the Baathist Regime. Almost everybody was happy to see Saddam go, but I am not sure if every Iraqi was happy to have America there. Liberia was different from Iraq because unlike the Iraqis, everybody in Liberia wanted the Americans to come in and help.
You shoot these things not just to see what is happening there, but to see what is in the people's hearts. You see some terrible things doing this type of work, but you also get to see the utter joy of the people, after the fighting is over. I try and believe in what we're doing here because we shed a little light onto dark places and somebody has got to do it.
Chris Hondros, Getty Images staff photographer.
Verkrijgbaar bij de Slegte in Utrecht, niet in Amsterdam: het boek www.tibet.chin.com van Kadir van Lohuizen.
En dat voor minder dan 9 euro, een koopje.

En dat voor minder dan 9 euro, een koopje.

Rudyard Kipling, een wijs man schreef ooit: East is east and west is west and never the twain shall meet.
Toch gebeurt er op het moment zoiets, een combinatie van twee uitersten: Het bedrijf Eyelike produceert digitale achterwanden voor de Kiev 88 middenformaatcamera (de logge, ogenschijnlijk oerdegelijke maar ook wispelturige Russische pendant van de Hasselblad, waarvan het ontwerp dateert uit 1957).
Toch gebeurt er op het moment zoiets, een combinatie van twee uitersten: Het bedrijf Eyelike produceert digitale achterwanden voor de Kiev 88 middenformaatcamera (de logge, ogenschijnlijk oerdegelijke maar ook wispelturige Russische pendant van de Hasselblad, waarvan het ontwerp dateert uit 1957).
My candidates for culprits (for not-so-good-photography) during the War in Iraq are two. First, the crushing weight of deadlines every minute during a made-for-TV-war, combined with the bittersweet technological blessing of being able to transmit images almost immediately from the field, in all likelihood prompted some photographers to go for the easier shot, the one they could make n' move ASAP.
Notes the Magnum Photo Agency's James Danziger in the current issue of American Photo: "...in the age of ever-faster picture consumption, we've lost the opportunity to consider anything other than the most obvious image..."
Frank van Riper, Washington Post
In de Verenigde Staten is (weer) een hooglopende discussie ontstaan, nadat een beeldredacteur een voetbalster wegretoucheerde uit een actiefoto.
John Long van de National Press Photographers Association (NPPA) merkt hierover het volgende op: "The power of a photograph comes from the reality. That’s what makes the photo work. So you didn’t get the perfect picture, but it’s a real photograph. Leave it in. You’ve been privileged to be a witness of history and as such you don’t have a right to change it."
John Long van de National Press Photographers Association (NPPA) merkt hierover het volgende op: "The power of a photograph comes from the reality. That’s what makes the photo work. So you didn’t get the perfect picture, but it’s a real photograph. Leave it in. You’ve been privileged to be a witness of history and as such you don’t have a right to change it."
Channel Photographics has acquired the rights to publish Anthony Suau’s anti-war documentary project "Fear This." Shot just before and during the recent war in Iraq, the work makes the somewhat controversial point that America has now become the greatest danger to world peace.
Suau recently showed the work in a projection at the French photojournalism festival Visa pour l’Image, where it was met warmly by Europeans and left-leaning Americans.
Bron: PDN.
Suau recently showed the work in a projection at the French photojournalism festival Visa pour l’Image, where it was met warmly by Europeans and left-leaning Americans.
Bron: PDN.
donderdag, oktober 02, 2003
Vanavond in Barend & van Dorp: Erwin Olaf. Tevens in Rails, de Volkskrant, NRC Handelsblad, RTL Boulevard, etcetera etcetera.
Wesley Sonck zet (en ziet) de Arena op zijn kop:
foto Jerry Lampen
Dan is het echt handig dat een EOS 1D tot 8 opnamen per seconde kan maken, (of je moet een verbluffende reactiesnelheid hebben, vergelijkbaar met kortsluiting tussen hoofd en wijsvinger.)

foto Jerry Lampen
Dan is het echt handig dat een EOS 1D tot 8 opnamen per seconde kan maken, (of je moet een verbluffende reactiesnelheid hebben, vergelijkbaar met kortsluiting tussen hoofd en wijsvinger.)
dinsdag, september 30, 2003
Uit een artikel in het Financieel Dagblad:
Donderdag maakte Kodak bekend zich volledig te gaan richten op digitale fotografie en de investeringen in de traditionele filmactiviteiten af te bouwen.
Het is alleen niet waar. Kodak heeft meegedeeld zijn aanbod te verbreden en verder te bouwen op zijn traditionele markten van film en papier.
En zo kletst de ene "journalist" de andere na. Is het nou echt zo moeilijk om een Engelstalig persbericht te lezen? Of gaat het er vooral om sensatie te scheppen? De leugen regeert...
Donderdag maakte Kodak bekend zich volledig te gaan richten op digitale fotografie en de investeringen in de traditionele filmactiviteiten af te bouwen.
Het is alleen niet waar. Kodak heeft meegedeeld zijn aanbod te verbreden en verder te bouwen op zijn traditionele markten van film en papier.
En zo kletst de ene "journalist" de andere na. Is het nou echt zo moeilijk om een Engelstalig persbericht te lezen? Of gaat het er vooral om sensatie te scheppen? De leugen regeert...
Mabel Wisse Smit, de verloofde van prins Friso, ontkent een liefdesaffaire te hebben gehad met de inmiddels vermoorde topcrimineel Klaas Bruinsma. Misdaadverslaggever Peter R. de Vries komt donderdag op tv met een lijfwacht van Bruinsma die beweert dat Mabel wel degelijk de minnares van de crimineel was.
,,Op verzoek van mevrouw Mabel Wisse Smit'' deelt de RVD mee: ,,Mevrouw Wisse Smit heeft geen liefdesrelatie gehad met Klaas Bruinsma. Dit is haar reactie naar aanleiding van een publicatie in het Algemeen Dagblad van heden. Hierin wordt gesteld dat de verloofde van Prins Friso volgens een ex-lijfwacht van Bruinsma een maandenlange liefdesaffaire met de crimineel heeft gehad."
Lang geleden zong Paul Simon al:
Oh Mabelijn, waarom kan je niet eerlijk zijn?
,,Op verzoek van mevrouw Mabel Wisse Smit'' deelt de RVD mee: ,,Mevrouw Wisse Smit heeft geen liefdesrelatie gehad met Klaas Bruinsma. Dit is haar reactie naar aanleiding van een publicatie in het Algemeen Dagblad van heden. Hierin wordt gesteld dat de verloofde van Prins Friso volgens een ex-lijfwacht van Bruinsma een maandenlange liefdesaffaire met de crimineel heeft gehad."
Lang geleden zong Paul Simon al:
Oh Mabelijn, waarom kan je niet eerlijk zijn?
Kadir van Lohuizen is ook weer terug in het land.
Leuk dat zoveel "kenners" blaten over hoe Martin Parr de ringflits uitvond voor journalistiek gebruik. Hij gebruikt namelijk niet eens een ringflitser, maar een macroflitser met 2 rechte flitsbuisjes.
Een echte ringflitser geeft een ander effect, met als hinderlijk bijverschijnsel de donut-vormige reflecties in het oog (al zou dát nu wel bij hem passen gezien zijn voorliefde voor zoetigheden).

Een echte ringflitser geeft een ander effect, met als hinderlijk bijverschijnsel de donut-vormige reflecties in het oog (al zou dát nu wel bij hem passen gezien zijn voorliefde voor zoetigheden).
Volgende week weer twee mooie documentaires op tv bij National Geographic:
Dinsdag een documentaire over fotojournaliste Karen Davies die een reportage probeert te maken over Generaal Musharraf, de leider van Pakistan.
Woensdag: Fotojournalist Reza trekt het binnenland van Afghanistan in om de strijd van de Noordelijke Alliantie te verslaan. Hij maakt kennis met Massoud, leider van de Alliantie, die later werd vermoord door zelfmoordcommando's.
7 en 8 oktober, beide dagen 20.00-21.00.
foto Karen Davies
Luister hier naar een BBC-interview met Karen Davies.
Dinsdag een documentaire over fotojournaliste Karen Davies die een reportage probeert te maken over Generaal Musharraf, de leider van Pakistan.
Woensdag: Fotojournalist Reza trekt het binnenland van Afghanistan in om de strijd van de Noordelijke Alliantie te verslaan. Hij maakt kennis met Massoud, leider van de Alliantie, die later werd vermoord door zelfmoordcommando's.
7 en 8 oktober, beide dagen 20.00-21.00.

foto Karen Davies
Luister hier naar een BBC-interview met Karen Davies.
Tegen eind dit jaar zullen wereldwijd hoogstens 90 miljoen digitale fotocamera's in gebruik zullen zijn, tegenover meer dan 1,3 miljard analoge. Fotocentrales voelen vooral in hun photofinishing-activiteiten dat het nog niet echt zo'n vaart loopt, aldus onderzoeksbureau GfK. Slechts 2 à 3 procent van hun omzet uit photofinishing komt uit het digitale segment. Er blijft een groep gebruikers waarop de makers van digitale fototoestellen nog steeds geen greep hebben: die van kwaliteitsbewuste fotografen. Sommigen beweren dat de fotokwaliteit van 35-millimeterfilm gelijk staat aan acht megapixels, wat het dubbele is van de high-end-consumententoestellen van nu. Bij analoge fotografie blijft het beeld scherper en helderder. Digitale camera's appelleren nog steeds veeleer aan een publiek dat het van het gebruiksgemak moet hebben: van het feit dat ze onmiddellijk resultaat zien bijvoorbeeld, of van het feit dat ze de beelden kunnen e-mailen.
Bron: De Morgen.
Bron: De Morgen.
Twee Britse alpinisten die waren verdwaald in de Italiaanse Dolomieten, zijn maandag gered doordat ze met het flitslicht van hun fotocamera's de aandacht van reddingswerkers hadden getrokken. Het tweetal zat vast op de rotswand van een berg bij het dorp Cortina d'Ampezzo en wisten in het donker niet meer naar beneden te komen.
Een van de mannen belde met zijn mobiele telefoon naar familie in Groot-Brittannië, die daarop het Britse consulaat in Rome waarschuwde. De geallarmeerde reddingswerkers probeerden eveneens met het duo te telefoneren, maar inmiddels waren de batterijen van hun telefoon op. Met hulp van de flitser in hun camera's konden de Britten echter duidelijk maken waar ze zich precies bevonden.
Een van de mannen belde met zijn mobiele telefoon naar familie in Groot-Brittannië, die daarop het Britse consulaat in Rome waarschuwde. De geallarmeerde reddingswerkers probeerden eveneens met het duo te telefoneren, maar inmiddels waren de batterijen van hun telefoon op. Met hulp van de flitser in hun camera's konden de Britten echter duidelijk maken waar ze zich precies bevonden.
The son of a fashion photographer has sued Madonna, saying his late father's images were copied by the singer in a set of videos for a song called "Hollywood." Samuel Bourdin brought the lawsuit Friday, saying he holds the rights to the images created by his father, Guy Bourdin, who died in 1991.
The lawsuit in U.S. District Court in Manhattan accused Madonna of copyright infringement for her imitation of poses and images in at least 11 works of Bourdin, whose images were published in French Vogue from the mid-1950s through the late 1980s. According to the lawsuit, Bourdin is recognized as one of the most influential fashion photographers for his highly constructed compositions in unusual settings.
The lawsuit sought unspecified damages from Madonna and companies and individuals involved in production of the videos. It included comparisons of photographs by Bourdin with video images of Madonna. In one Bourdin picture, a scantily clad woman peers into a round mirror. Madonna does the same. In another Bourdin picture, a woman squats on a floor with what appears to be a large television-size screen between her legs. Madonna does the same.
Bron: Newsday.
Vergelijk zelf de poses van Madonna met de foto's van Bourdin.
Het vreemde aan deze rechtszaak is dat de erven van Guy Bourdin de imitaties van zijn foto's juist aanmoedigen en er prijzen voor uitloven:
THE BOURDIN COPY & PASTE AWARDS
send us your photos à la manière de Guy Bourdin
the best will be shown in this web
and win a copy of the book "Guy Bourdin"
amateurs & professionals qualify
The lawsuit in U.S. District Court in Manhattan accused Madonna of copyright infringement for her imitation of poses and images in at least 11 works of Bourdin, whose images were published in French Vogue from the mid-1950s through the late 1980s. According to the lawsuit, Bourdin is recognized as one of the most influential fashion photographers for his highly constructed compositions in unusual settings.
The lawsuit sought unspecified damages from Madonna and companies and individuals involved in production of the videos. It included comparisons of photographs by Bourdin with video images of Madonna. In one Bourdin picture, a scantily clad woman peers into a round mirror. Madonna does the same. In another Bourdin picture, a woman squats on a floor with what appears to be a large television-size screen between her legs. Madonna does the same.
Bron: Newsday.
Vergelijk zelf de poses van Madonna met de foto's van Bourdin.
Het vreemde aan deze rechtszaak is dat de erven van Guy Bourdin de imitaties van zijn foto's juist aanmoedigen en er prijzen voor uitloven:
THE BOURDIN COPY & PASTE AWARDS
send us your photos à la manière de Guy Bourdin
the best will be shown in this web
and win a copy of the book "Guy Bourdin"
amateurs & professionals qualify
Volgens het christelijke geloof mag lijden dan iets heiligs zijn, het blijft pijnlijk om naar te kijken:
foto Jerry Lampen
Een briljante foto van Jerry Lampen, een van Neerlands beste persfotografen.

foto Jerry Lampen
Een briljante foto van Jerry Lampen, een van Neerlands beste persfotografen.
maandag, september 29, 2003
Over 2 weken komt het nieuwe boek van Martin Parr uit: Bliss!


You know it when you see it but you don't know how to get it. That's the magic of photography.
Martin Parr
Het werken in een fotowinkel wordt nogal eens beschouwd als een veilig baantje. No more so...
Maandagochtend is een fotowinkel in de Amstelstraat (Amsterdam) overvallen door drie gewapende mannen. Rond half elf drongen de gemaskerde mannen de winkel binnen, waar op dat moment één personeelslid aanwezig was. Onder bedreiging van een vuurwapen eisten ze geld. Behalve een geldbedrag namen de overvallers ook enkele camera's en belkaarten mee. Met de buit vluchtte het drietal richting het Waterlooplein. De recherche van bureau Lijnbaansgracht is op zoek naar getuigen (0900 8844).
Bron: AT5.
Maandagochtend is een fotowinkel in de Amstelstraat (Amsterdam) overvallen door drie gewapende mannen. Rond half elf drongen de gemaskerde mannen de winkel binnen, waar op dat moment één personeelslid aanwezig was. Onder bedreiging van een vuurwapen eisten ze geld. Behalve een geldbedrag namen de overvallers ook enkele camera's en belkaarten mee. Met de buit vluchtte het drietal richting het Waterlooplein. De recherche van bureau Lijnbaansgracht is op zoek naar getuigen (0900 8844).
Bron: AT5.
Naast een museum voor fotografie wil Foam ook een plek zijn voor fotografen en aanverwante beroepsgroepen. Zo kunnen zij met elkaar in contact komen/blijven en ideeën uitwisselen. Daarvoor is Club Foam opgericht. Van deze club kunnen dan ook alleen professionele fotografen en aanverwante beroepsgroepen lid worden. Te denken valt daarbij aan art-directeurs, fotoredacteuren, fotojournalisten, grafici, ontwerpers, agentschappen et cetera.
Club Foam is primair een club voor, maar zeker ook door fotografen. Zij kunnen zelf invulling geven aan Club Foam wat betreft te organiseren activiteiten. De fotografen bepalen hoe de club er uit ziet en zal gaan functioneren. Foam is vooral facilitair en gelegenheidbiedend. Wel zorgt Foam ervoor dat minimaal vier keer per jaar een bijeenkomst wordt gehouden.
Bron: Foam.
Club Foam is primair een club voor, maar zeker ook door fotografen. Zij kunnen zelf invulling geven aan Club Foam wat betreft te organiseren activiteiten. De fotografen bepalen hoe de club er uit ziet en zal gaan functioneren. Foam is vooral facilitair en gelegenheidbiedend. Wel zorgt Foam ervoor dat minimaal vier keer per jaar een bijeenkomst wordt gehouden.
Bron: Foam.
Een snelle camera met acht beelden per seconde kan juist een valkuil zijn, omdat je soms te snel begint met het fotograferen van de actie waardoor je wel eens het moment suprême mist. Neem bijvoorbeeld een kopduel. Het blijft altijd spannend of de bal op de foto staat.
Het fotografische beeld wat uit mijn camera komt vormt de basis. Op mijn computer maak ik van het ruwe beeld vervolgens een echt mooie foto. Ik plak of knip niets in de foto, maar bepaal mijn uitsnede en dan maak ik er met de helderheid/contrast aanpassing in Photoshop een pittig ogend beeld van. Vaak herken je het origineel niet meer terug. Want al heb ik een professionele digitale camera, de CCD-chip spuugt nog steeds een vrij vlak en contrastloos digitaal beeld uit.
Pim Ras, sportfotograaf.
zondag, september 28, 2003
Het leven kan verwarrend zijn, zelfs in Breda:
In de HEMA word je geconfronteerd met de knellende vraag: welke van de vele foto’s die er hangen, horen bij Breda Photo en welke niet? Bij binnenkomst stuit je direct op twee prachtige exemplaren: Kop uiensoep met soepbroodje en Punt pruimentaart. De foto’s dienen een praktisch doel, namelijk de klanten te verleiden tot het nuttigen van een hapje in het HEMA-restaurant.
Zouden deze foto’s in een galerie hangen, dan gingen ze moeiteloos voor kunst door.
Bron: BN/De Stem.
In de HEMA word je geconfronteerd met de knellende vraag: welke van de vele foto’s die er hangen, horen bij Breda Photo en welke niet? Bij binnenkomst stuit je direct op twee prachtige exemplaren: Kop uiensoep met soepbroodje en Punt pruimentaart. De foto’s dienen een praktisch doel, namelijk de klanten te verleiden tot het nuttigen van een hapje in het HEMA-restaurant.
Zouden deze foto’s in een galerie hangen, dan gingen ze moeiteloos voor kunst door.
Bron: BN/De Stem.
De mooiste dag van je leven? Daar dacht een twaalfjarige zigeunerprinses in Roemenië heel anders over toen zij gisteren uitgehuwelijkt werd. Tijdens de ceremonie rende zij de kerk uit. Haar familie wist haar te overreden terug te keren.
foto Bogdan Cristel
Meer foto's.

foto Bogdan Cristel
Meer foto's.
Wat is er interessant aan het fotograferen van autosport en autocoureurs? Het is mij een raadsel.



De Frans-Hongaarse fotograaf Paul Almasy is op 97-jarige leeftijd overleden. Alhoewel hij was voorbestemd voor een carrière in de diplomatie, raakte hij in de ban van de fotojournalistiek. Als eerste persfotograaf bezocht hij de Sahara, en vervolgens alle landen ter wereld behalve Mongolië. Zijn nagelaten werk omvat 150.000 foto's in zwartwit en 115.000 in kleur, waarvan een aanzienlijk aantal in boekvorm verscheen.
